Bericht op Schuttevaer:
Sluiskolken Born maanden dicht
Vanwege urgent reparatiewerk door achterstallig onderhoud aan de deuren van de midden- en oostkolk van sluis Born op het Julianakanaal is vanaf woensdag 10 februari alleen de westkolk van de sluis beschikbaar voor de binnenvaart. De maximale toegelaten afmetingen zijn 135 x 13,50 x 3 meter. Koninklijke Schuttevaer reageert boos en vindt de sluiting in strijd met gemaakte afspraken. De middenkolk van de sluis was al sinds midden januari geheel gestremd na schade aan de aanvaarconstructie. Uit nadere inspectie bleek dat er scheuren in de deur zaten. Koninklijke Schuttevaer drong toen al bij Rijkswaterstaat aan op een tijdelijke aanvaarconstructie, zodat de kolk op korte termijn weer in gebruik kon worden genomen.
De deuren van de oostkolk van de sluis zijn nu volgens Rijkswaterstaat aan het einde van hun levensduur en, mede door achterstallig onderhoud, niet meer betrouwbaar. Ook in deze deuren zitten scheurtjes. Uit de periodieke inspectie bleek dat de conditie sterk achteruit was gegaan. RWS besloot vanwege de veiligheid de sluisdeuren per direct te repareren. De reparatie neemt enkele maanden in beslag. WachttijdenRijkswaterstaat zegt er alles aan te doen de hinder voor de binnenvaart te beperken. Toch moeten de schippers rekening houden met aanzienlijke wachttijden. Die kunnen oplopen tot zeven uur. Om de binnenvaart tegemoet te komen verruimt Rijkswaterstaat tijdelijk de toegestane scheepslengte in de westkolk naar 135 meter en de diepgang van 2,80 naar 3 meter. Om dit mogelijk te maken wordt in Maasbracht met één sluis of hevelend geschut. Zo wordt het water op peil gehouden en de translatiegolf beperkt. De scheepvaart moet in verband met de beperkte waterdiepte in de westkolk wel langzaam in- en uitvaren. RWS vraagt de schipper dringend de snelheid drie kilometer voor de sluis te verminderen tot acht tot negen kilometer per uur en geen hinderlijke zuiging en waterbeweging te veroorzaken. Als de drempel van de westkolk wordt geraakt tijdens het invaren van de sluis is er een groot risico dat ook deze sluis wordt gestremd. Rijkswaterstaatvaartuigen zijn stand-by om de scheepvaart te begeleiden en waar nodig een wachtplaats toe te wijzen.
Koninklijke Schuttevaer: ‘In strijd met afspraken' Wachttijden Maasroute lopen op tot zeven uur
Boos. Koninklijke Schuttevaer is boos op Rijkswaterstaat nu er vanaf woensdag dus slechts één kolk in gebruik is. Schuttevaer sprak verleden jaar nog met RWS af dat, gedurende de verruimingswerkzaamheden op de Maas, altijd tenminste twee kolken in bedrijf zouden blijven. ‘Door de werkzaamheden blijft nu slechts één kolk met beperkingen over voor de scheepvaart', zegt officemanager Leny van Toorenburg. Daardoor leidt de vervanging van de deuren of de reparatie tot grote wachttijden voor de scheepvaart. Wij achten de maatregel daarom onaanvaardbaar. Wij voeren nu met Rijkswaterstaat spoedoverleg over de kwestie. Want belofte maakt schuld. En dat geldt ook voor de overheid. Omvaren RWS wijst verder op de mogelijkheid om te varen. ‘Een alternatieve vaarroute is via het Albertkanaal, haven Antwerpen en de Schelde-Rijnverbinding. Voor schepen met maximale afmetingen van 50 x 6,60 x 1,90 meter is er een alternatieve route via het Kanaal Wessem-Nederweert en de Zuid-Willemsvaart.'