Werkzaamheden sluis Born

In september 2009 starten de werkzaamheden aan het sluizencomplex Born. Eerst wordt de renovatie aan de westelijke sluiskolk uitgevoerd. Vervolgens worden de remming- en geleidewerken van het gehele complex uitgebreid. De kolkwanden worden gestabiliseerd en vervolgens vindt de renovatie en verlenging van de middenkolk tot 225 meter plaats. Tenslotte vindt de renovatie van de oostsluis plaats. Gedurende een bepaalde periode is er geen scheepvaartverkeer mogelijk via de sluiskolk waaraan op dat moment wordt gewerkt. De andere sluiskolk(en) blijft(en) wel beschikbaar voor de scheepvaart.Rijkswaterstaat Maaswerken verlengt op drie sluizencomplexen één sluiskolk tot 225 meter om schepen met een lengte van 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter toe te kunnen laten op de vaarweg. In 2013wordt de oostsluis gerenoveerd.

dinsdag 11 februari 2014

Omzetting bediening Sluis Maasbracht naar nieuwe Bediencentrale geslaagd

Omzetting bediening Sluis Maasbracht naar nieuwe Bediencentrale geslaagdMAASBRACHT - In de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 februari is het eerste sluiscomplex omgezet naar de nieuwe Bediencentrale Maasbracht. En met succes! Hiermee is een belangrijke mijlpaal behaald in het realiseren van het op afstand bedienen van zes sluizen vanuit de nieuwe Bediencentrale.
Zaterdagnacht heeft een projectteam van medewerkers van Rijkswaterstaat, Siemens, Istimewa en KPN alle systemen uitgebreid getest en proefschuttingen uitgevoerd. Nadat hierbij geen storingen werden geconstateerd, is het akkoord gegeven voor het op afstand van bedienen van de sluis in Maasbracht. De komende twee weken wordt nog gedurende normaal gebruik van het sluiscomplex een duurproef uitgevoerd.
De overige sluiscomplexen binnen het programma Maasroute zullen met intervallen van 3 maanden verhuizen naar de nieuwe Bediencentrale. Rond de jaarwisseling 2014/2015 zal deze operatie zijn afgerond.
Vlottere afwikkeling scheepvaartverkeer
De Bediencentrale in Maasbracht wordt de centrale bedieningsunit voor alle bruggen, sluizen en stuwen op het traject Maastricht-Belfeld. Door deze objecten vanuit de nieuwe centrale te bedienen maakt Rijkswaterstaat zijn dienstverlening duidelijker en flexibeler. De bediening op afstand vanuit de Scheepvaartcentrale verbetert de bereikbaarheid en de beschikbaarheid van Rijkswaterstaat, maakt just-in-time vervoer (beter) mogelijk en zorgt voor een vlottere afwikkeling van het scheepvaartverkeer.
Dit project van Rijkswaterstaat valt onder het programma Maasroute, gericht op het geschikt maken van de Maasroute voor groter binnenvaartverkeer.